2011.04.23. - GK

PONTEON - tipográfiai tanulmány

PONTEON - tipographic study

PONTEON - tipográfiai tanulmány


2011.04.10. -

WLADYSLAW PLUTA BUDAPESTEN

Wladyslaw Pluta in Budapest

WLADYSLAW PLUTA BUDAPESTENTegnap Władysław Pluta mester  a BKF Művészeti Intézetében tartott előadást. Bemutatta a Krakkói Jan Matejko Képzőművészeti Akadémiát, valamint saját munkásságát


2011.04.10. -

KRZYSZTOF DUCKI KIÁLLÍTÁSA A KOLTA GALÉRIÁBAN

Krzysztof Ducki's exibithion in Kolta Gallery

KRZYSZTOF DUCKI KIÁLLÍTÁSA A KOLTA GALÉRIÁBANA megnyitón Haris László fotóművész beszélget az alkotóval.

A kiállítás 2011. április 15-én, pénteken, 18:30 órakor nyílik és május 13-ig látogatható (munkanapokon 10-17 óráig).

Kolta Galéria
1053 Budapest, Ferenciek tere 7-8., III. lépcsőház, II. emelet.


2011.04.07. - GK

ŐSZINTE NYOMOK - RYSZARD KAJZER KIÁLLÍTÁSÁHOZ

A Budapesti Legyel Intézet megtisztelő felkérésének eleget téve megnyitottam Ryszard Budapesti plakátkiállítását

ŐSZINTE NYOMOK - RYSZARD KAJZER KIÁLLÍTÁSÁHOZEgy kiállítás megnyitón talán könnyebb egy művészettörténésznek, vagy esztétának beszélni a kiállított művekről, mint egy kollégának. Nehéz, mégis szívesen teszem. Két okból is. Egyrészt sok grafikus kollégámmal együtt én is nagy tisztelettel és érdeklődéssel tanultam és figyelem a plakátművészet útját. Ezen belül is a lengyel plakátművészet életútját. Azt gondolom, nem teszek súlyos kijelentést akkor, ha azt mondom, hogy a művészettörténet egyik nagyon érdekes és izgalmas, évtizedeket átívelő jelensége ez. Attól érdekes, hogy az autonóm művészet és az alkalmazott művészet között egyensúlyoz. Mégpedig úgy, hogy nem kompromisszumokat keres, hanem újabb és újabb kifejezési formákat, új alkotói filozófiát, egy teljesen új és átfogó irányzatot teremtve. Így mindkét szempontból kikerülhetetlen. Ryszard Kajzer is ennek a jelenségnek a része és alkotója.
A másik ok, amiért örömmel állok itt, hogy gondolatilag közel állnak hozzám ezek a munkák. Valami hasonló keresés és rátalálás eredményét érzem Ryszard munkáiban, mint ami engem is foglalkoztat.
Grafikusok, rajzolók vagyunk. Megszületünk és egy izgalmakkal teli belső erő arra ösztönöz, hogy nyomokat hagyjunk. De nem üres, tartalmatlan nyomokat, amelyeket a puszta létezésünk okán is hagynánk, hanem olyanokat, amelyek megalkotása mögött az a szándék van, hogy megmutassunk valamit, aminek ezelőtt nem volt nyoma ebben a világban. Ráadásul a mi kezünket mások is használják a nyomhagyásra. Plakátot, könyvborítót, lemezborítót, illusztrációt kérnek. És nekünk vállalt hívatásunk és képességünk miatt kötelességünk kölcsönadni a kezünk. De a gondolatainkat nem adjuk kölcsön, azok a miénk maradnak.
Szóval nyomokat hagyunk. Mint a primitív ember, helyesebben a természet közeli ember, aki egyszerű jelekkel, nyomokkal kommunikál, lejegyez, emlékezik. Ábrázol, sematizál. És alkot, mert ember. Nem csupán egy genetikai kód, egy program alapján teszi, hanem gondolkodik, szemlélődik és felfedez, mérlegel és döntést hoz. Kreatív. És néha akár a sorsával is ellenkezik. Az évek elteltével civilizációk kerekednek ki ebből az egészből. És olyan bonyolulttá és gyorssá válik minden, hogy a kezdet a feledésbe merül. A kezdet, amely talán emberibb és őszintébb.
A kezdet a kiadott hang, a rajzolt jel. Az individuum kifejezésének legősibb és leghatásosabb eszközei. Egy vonal. Húzhat e két ember tökéletesen egyforma vonalat? Nem. Esetleg hasonlót. Olyan csodálatos tulajdonság ez, mint az a teremtő erő, amely nem hoz létre azonos lényeket, két tökéletesen egyforma embert a földön. Ezt az ősi és egyszerű kifejező erőt használja Ryszard is plakátjain. Felvállalva a teremtő pillanat minden apró rezdülését, dinamikáját, hibáját és őszinteségét. Ez az őszinteség, ami számomra a legizgalmasabb Ryszard munkáiban.
Teljesen mindegy milyen technikával, eszközzel hagyja a nyomot, mert a gondolata és a végső produktum között a lehető legegyenesebb és legőszintébb utat választja. Rajzol. Közben a látszati egyszerűség mögött ott rejlik a gondolat, az ötlet, az intelligens geg. Formai, nyelvi játékok. Játék minden grafikai elemmel, a színekkel, a formákkal, a tipográfiai térrel. Lényegre törően, épp annyival, amennyi szükséges, megőrizve így minden elem tisztaságát és személyességét. Legtöbb munkáján még a betűket is saját maga rajzolja. Átszűrve azt is saját egyéniségén. Számomra az őszinteség esztétikája ez.
Az avatott szem látja, hogy egy vonalban, egy foltban mennyi minden van, vagy éppen nincs. Ryszard vonalaiban sok minden van. Benne van ő maga, és benne a stílusa. Ez egy világ, amit ő teremtett és folyamatosan népesít be. Nyomokat hagy, amelyek mind életre kelnek, és rövidebb vagy hosszabb ideig önálló életet élnek. A frappáns poénok és a jól eltalált gesztus esztétikája mindenkinek elegendő támpontot nyújtanak ahhoz, hogy ezek a munkák érdekesek és szórakoztatóak is legyenek. Ez egy jó világ. Én szívesen időzök benne. Kérem tegyék ezt Önök is.